سی پنل و پلسک

/ وبلاگ نیماد / مرکز آموزش / Cpanel / سی پنل و پلسک

در مطالب قبلی درباره هر یک از کنترل پنلهای سی پنل و پلسک توضیح داده شد ولی در این مطلب می خواهیم درباره مقایسه کنترل پنل سی پنل و پلسک و خصوصیات و نقاط  ضعف و قدرت هریک بپردازیم.

مقایسه سی پنل و پلسک

مانند بسیاری دیگر شما هم ممکن است در انتخاب کنترل پنل چه برای هاست لینوکس و هاست ویندوز دنبال کنترل پنل خوب و دارای مدیریت کاملی باشید تا بتوانید براحتی به تمام قسمتهای هاست دسترسی داشته باشید در این مطلب ما به دنبال مقایسه بین دو کنترل پنل خوب سی پنل و پلسک رفته ایم و می خواهیم در مورد تفاوتها و نقاط ضعف و قدرت هریک را برای شما بازگو کنیم توجه داشته باشید که یک کنترل پنل خوب می تواند شما را در یاری رساندن بهتر به وظایف در سرور کمک کند و وظایف مهم و انجام یک کار سخت را برای شما آسان کند پس از پایان این مطلب می توانید خودتان تصمیم بگیرید که کدام یک از این کنترل پنلها در اداره امور مربوط به سایت بیشتر شما را یاری خواهد داد.

ویژگی های کنترل پنل پلسک (Plesk) :

یکی از ویژگی های خوب پلسک پشتیبانی از سیستم عاملهای مختلف است که برخلاف سی پنل که تنها سیستم عامل لینوکس را پشتیبانی می کند .

یکی از نقاط قوت پلسک استفاده از IPV6 است که با پشتیبانی از نسخه جدید آی پی ها می توان براحتی برای سرور خود به غیر از آی پی ورژن 4 از 6 نیز استفاده نمود که این ویژگی در سی پنل وجود ندارد.

اگرچه پلسک یک کنترل پنل در سطح بالا می باشد ولی قادر به انجام تمام ویژگی ها  برای یک کاربر معمولی را ندارد و عمدتا برای مدیران و ارائه دهندگان خدمات وب مناسب می باشد و همچنین قابلیت نصب پلاگین نیز برروی پلسک وجود ندارد.

با اینکه هزینه پنل ویندوز نسبت به لینوکس گرانتر نیز می باشد به همین دلیل کاربران اکثرا از نسخه ها ی لینوکسی این پنل بیشتر استفاده می کنند.

در طراحی پلسک سعی شده که کاربر براحتی به قسمتهای مختلف و باتوجه به سرعت اینترنت به کنترل پنل دسترسی داشت و براحتی می توان با استفاده از مرورگر و یا نرم افزارهای اختصاصی پلسک برای اندروید و IOS موبایل به پنل براحتی دسترسی داشت.

ویژگی های سی پنل  (Cpanel) :

یکی از مزایای عمده سی پنل که آن را نسبت به پلسک برتر می کند پنل کاربری بسیار کاربر پسند است که هر شخصی حتی با دانش پایه نیز می تواند براحتی با این کنترل پنل کار کند و این امر باعث شده است که وب مسترها و صاحبان کسب و کار بیشتر به سمت این کنترل پنل روی بیاورند .

یکی از نقاط قوت سی پنل در استفاده از پنل دیتابیس است که بدون نیاز به هر نوع پایگاه داده خارجی کار می کند و همچنین استفاده از پلاگین ها که این مزیت در پلسک نیز یافت نمی شود.

از نقاط ضعف این کنترل پنل نیز به می توان به عدم استفاده از IPV6 و پشتیبانی نکردن برخی سیستم عامل ها  است.

در مقابل پلسک در طراحی سی پنل نیز مانند پلسک می توان براحتی به تمامی قسمتها دسترسی داشت و حتی منوهای مختلف را به دلخواه کاربر چید و یا حذف کرد ولی نرم افزار اختصاصی همچنان جه دسترسی بهتر با استفاده از موبایل و تبلت ارائه نشده است.

امتیاز های مقایسه:

باتوجه به مقایسه انجام شده در تصویر زیر می توانید ویژگی های این دو کنترل پنل را مشاهده نمایید.

توجه داشته باشید ممکن است هریک از این کنترل پنلها در نسخه های جدید خود این ویژگی ها را افزایش داده و یا تغییرات زیادی در هر کدام از آنها ایجاد شود و این مطلب صرفا جهت آشنایی با ویژگی های مفید این دو کنترل پنل است.

محیط کنترل پنل ها

با استفاده از لینکهای زیر می توانید محیط کنترل پنل های گفته شده را مشاهده نمایید

برای مشاهده کنترل پنل  سی پنل کلیک نمایید             :  Cpanel

برای مشاهده کنترل پنل  پلسک کلیک نمایید                  : Plesk

 

ارسال نظر

3 × یک =