نکات کلیدی و مهم در طراحی سایت

/ وبلاگ نیماد / مرکز آموزش / نکات کلیدی و مهم در طراحی سایت

نکات کلیدی و مهم در طراحی سایت

 

فهرست مطالب این صفحه

نکات کلیدی و مهم در طراحی سایت

در طراحی سایت خیلی نکات مهمی میباشد که امروز قصد داریم در این مقاله نیماد به چند نکته برسی کنیم

اول اینکه بگم طراحی سایت به این معنی نیس که ما با این نکات طراح سایت حرفه و.. بشیم

دوستن بعد از خرید هاست و دامین باید به فکر طراحی سایت باشند اما نکتی داره که باید توجه کنید

 

 اشتباهات مرسوم در طراحی وب سایت

 

1.رنگ بندی 

انتخاب رنگ به هنگام طراحی سایت باید توجه داشت. سایتی که در حال طراحی قالب آن هستید چه موضوعی دارد؟ سایت هایی که علمی و تحقیقاتی هستند و بیشتر محتوی و مقالات در آنها مهم است باید رنگ بندی ساده داشته باشند. مانند متن سیاه با پس زمینه سفید. زیرا کاربر مدت زیادی در این سایت ها برای خواندن مقالات وقت صرف میکند که رنگ بندی ساده از خستگی چشم کاربر جلوگیری میکند.

ولی در طراحی سایت های فروشگاهی و خدماتی بهتر است از رنگ های شاد و تند استفاده شود. خصوصا برای دکمه ها و نوشته های خاص تا توجه مشتری برای کلیک کردن یا ثبت نام بیشتر جلب شود. استفاده از رنگ های تند فقط باید در بخش هایی از سایت باشد که قصد دارید توجه کاربر جلب شود و اگر در همه جای سایت از رنگ های تند و با کنتراست بالا استفاده کنید باعث خستگی کاربر و نارضایتی او از طراحی سایت شما خواهد بود.

 

2.سایز و نوع فونت

یکی دیگر از نکات مهم در طراحی سایت استفاده از فونت خوانا با اندازه مناسب است.

وقتی کاربری وارد صفحات سایت شما میشود باید بتواند به راحتی مطالب شما را بخواند و نیازی به زوم کردن نداشته باشد و همچنین برای طراحی سایت خود فونتی انتخاب کنید که با تمامی مرورگرها سازگاری کامل داشته باشد و به صورت درست نمایش داده شود.

3.منو ها و مسیریابی

نکته مهم دیگه در طراحی سایت باید به منوها و مسیریابی آسان در سایت اشاره کرد. متاسفانه در بسیاری از طراحی سایت های ایرانی وقتی کاربر میخواهد به بخش مورد نظر برود دچار سردرگمی میشود.

به طور مثال یک سایت شرکتی که صفحه مخصوص استخدام دارد اما در منو های سایت بخشی به نام استخدام وجود ندارد و کاربر بعد از مراجعه به سایت باید تمامی صفحات سایت را به دنبال بخش مورد نظر بگردد و یا بی نتیجه سایت را ترک کند!

شما باید کوتاه ترین مسیر را برای دسترسی کاربر به مطالبتان هنگام طراحی سایت در نظر بگیرید.

برای این کار میتوانیددر ستون های کناری سایت از بخش بندی های مختلف استفاده کنید و قسمتهای پر کاربرد سایت خود را در آن قرار دهید. یک راه دیگر برای بهبود مسیریابی سایت قرار دادن نقشه سایت هنگام طراحی سایت است.

4.عکس ها

بدون شک هیچ کاربری از دیدن یک سایت خشک و بی روح لذت نخواهد برد. برای بخش های مختلف سایت از تصاویر مرتبط و با کیفیت استفاده کنید. این در طراحی سایت بسیار مهم است چون استفاده از تصاویر هم قوانین خاص خودش را داراست. که در ادمه توضیح میدم

  1. تصاویر برای استفاده به هنگام طراحی سایت باید خوب و با حجم کم انتخاب شوند تا باعث کاهش سرعت سایت شما نشود. توجه کنید که سرعت سایت یک فاکتور مهم در سئو و بهینه سازی سایت شما است که باید از ابتدای کار طراحی سایت همه جوانب را در نظر بگیرید.
  2. سایز تصاویر هم باید متناسب با مطلب شما انتخاب شود. برای یک مقاله یک تصویر با اندازه متوسط (۶۰۰X400) کافی است و برای منو ها و لوگوی سایت از تصاویر با سایز کوچک هنگام طراحی سایت استفاده کنید. استفاده از تصاویر بیش از حد بزرگ در مطالب باعث سنگین شدن صفحات سایت و در نتیجه کاهش سرعت بارگذاری سایت میشود.
  3. سعی کنید اگر مقالات طولانی مینویسید حتما از یک یا چند تصویر مرتبط در طراحی سایت خود استفاده کنید چون تصاویر هم باعث تنوع و رفع خستگی خواننده میشود و هم درک مطلب را برای او راحت تر میکند. یک تصویر مناسب و مرتبط گاهی بیش از چندین خط توضیح و متن به کاربر در درک مطلب کمک میکند. به کار بردن تصویر مناسب با موضوع از دیگر نکات مهم در طراحی سایت است.

 

5. لود سایت

یکی ار مهمترین بخش ها در طراحی سایت و هم در بخش سئو و بهینه سازی سایت مربوط به سرعت سایت شما میشود. بخش پایه و اساسی مربوط به سرعت سایت انتخاب یک هاست مناسب و بعد از آن استفاده از شبکه های توزیع محتوی یا CDN است.

بعد از این مراحل سایر مسائل مرتبط با سایت شما مربوط به نوع طراحی سایت و برنامه نویسی آن است که شما حتما باید رعایت کنید که در غیر این صورت هر چقدر مطالب مفید و کاربردی ارائه کنید اما سایت کندی داشته باشید رتبه خوبی در نتایج جست و جو نخواهید داشت. سرعت سایت جز نکات مهم در طراحی سایت است که همیشه باید تحت نظر قرار گرفته شود.

نکات مهم در سرعت وب سایت

1.استفاده حداقل از Java و CSS به هنگام طراحی سایت 

اگر نیاز دارید در سایت خود از کدهای جاوا به هنگام طراحی سایت استفاده کنید سعی کنید این کدها را به انتهای صفحات سایت منتقل کنید تا در هنگام لود شدن سایت باعث سنگین شدن سایت نشود.

همچنین در نوشتن CSS ها به هنگام طراحی سایت سعی کنید تمامی متغیر ها را در یک یا دو فایل قرار دهید و از ساختن چندین فایل CSS برای بخش های مختلف سایت پرهیز کنید چون باعث کندی بیش از حد سایت خواهد شد

2.استفاده استاندارد از مولتی مدیا به هنگام طراحی سایت 

طبیعی است که در تمامی طراحی سایت ها از تصاویر و حتی فیلم برای روشن تر کردن موضوع و انتقال بهتر مطلب به کاربر استفاده میشود. اما این استفاده باید در حد استاندارد باشد. اگر از فیلم در مقالات خود استفاده میکنید سعی کنید حجم مناسبی داشته باشد تا سریعتر لود شود و همچنین تصاویر سایت را تا جایی که میتوانید کم حجم کنید.

سعی کنید مولتی مدیای استفاده شده به هنگام طراحی سایت را بر روی هاست خودتان قرار دهید و به منابع خارجی لینک ندهید. به عنوان مثال شما در مقاله خود تصویری قرار داده اید اما آن تصویر روی هاست دیگری قرار دارد و شما فقط آن را در سایت خود لینک کرده اید.

پس هر بار کاربری بخواهد آن مقاله را مطالعه کند باید فایل تصویر از سایت دیگری بارگذاری شود که اگر آن سایت خارج از دسترس باشد مرورگر زمان زیادی برای لود کردن تصویر وقت صرف میکند که نتیجه آن کاهش چشمگیر سرعت سایت شماست. به همین دلیل سعی کنید همیشه تمامی مطالب و فایل های سایت را به هنگام طراحی سایت بر روی هاست خودتان میزبانی کنید.

 

6. واکنش گرا

 

روز به روز بر تعداد کاربرانی که از طریق تلفن هوشمند وب گردی میکنند افزوده میشود. پس سایتی موفق است که بر روی تمامی دستگاه ها قابل نمایش باشد. حال این دستگاه یک تلفن همراه باشد یا تبلت و حتی یک تلویزیون هوشمند. طراحی سایت شما باید واکنش گرا بوده که خودش را با هر سایز صفحه نمایش هماهنگ کند.

منو ها و تصاویر سایت هم باید در دستگاه های مختلف بدون مشکل قابل نمایش باشد و کاربر برای پیمایش سایت شما نیازی به اسکرول کردن در جهت های مختلف نداشته باشد. اندازه فونت هم باید در تلفن های همراه درشت تر باشد که قابلیت خوانا بودن را از دست ندهد. این نکات باید در همان مراحل طراحی سایت در نظر گرفته شده و اجرا شوند.

مواردی که در این مقاله مطالعه کردید بخشی از نکات مهم در طراحی سایت است که باید رعایت کنید و با توجه کردن به آنها میتوان طراحی سایت کرد به طوری که نیاز همه کاربری را برآورده کند و کاربر در مراجعه اول به سایت مجذوب آن شود و به مخاطب همیشگی شما تبدیل شود.

 

ارسال نظر

دوازده + چهار =